Tisztelt Mindannyian!
Itt vagyunk és ez jó.
Ha még egy filigrán, idős úr itt lenne, akiért ma itt valójában összegyűltünk – még jobb lenne.
Mivel a feltételes mód ebben az esetben nem játszik, bele kell törődnünk, hogy Bak Imre nem láthatja azt a kiállítást – közel 20 év terméséből –, amin nagyon aktívan dolgozott, amit nagyon várt.
Ritkán, talán sohasem adatik meg valakinek, hogy olyan kiállításán működjön közre, ahol tudja, hogy az utolsó festménye is szerepel. Bak Imre tisztában volt vele, hogy olyan szembetegsége van, ami lehetetlenné teszi a további festést. Amikor utoljára találkoztunk és ezt elmondta nekem, hittem is, meg nem is. Ismertem már annyira, hogy valamit majd kitalál és fog még dolgozni festékkel vásznon. Ő hűtött le. Festettem már eleget.
Bak Imre nagyon tudatos életet élt. Ennek a központjában a festészet, a képzőművészet, a vizualitás állt. Nem az ösztöneire hagyatkozott. Semmilyen művészies allűrt nem lehetett felfedezni életében. Alaposan analizálta – elemezte, vizsgálta – az általa fontosnak tartott dolgokat. Nagyon sok dolgot tartott fontosnak. Igyekezett megtudni ezek miértjét. Ha csak ezt csinálta volna, akkor is megkerülhetetlen figurája lenne a képzőművészeti élet elméleti részének. No, de festett is! Ezért egy páratlan életművet adott nekünk, adott az országnak. Ez az életmű most már visszavonhatatlanul integrálódik az egyetemes képzőművészeti scénébe. Köszönhető ez, a kitartó munka mellett, többek között az acb Galéria áldásos tevékenységének. Az utóbbi évek meghozták azt a visszaigazolást, amit kevés művész kaphat meg. Kezdtek a dolgok a helyükre kerülni.
Mégis végigkísérte az életét egyfajta bizalmatlanság. A képzőművész mindig függ valakitől, valamitől. Ő megpróbálta függetleníteni magát. Amikor pályakezdő volt, adott volt a Főiskolát végzettek számára a Képcsarnok mint jövedelemforrás. Egy hónapban 3-szor beadok egy-egy képet, a negyedik héten én ülök a zsűriben. A tanulmányok közben erre is felkészítettek minket. Ő ezt kivédte. Polgári foglalkozást vállalt, így függetlenítette magát. Előszőr a Népművelési Intézetben. Ott már találkozhattunk volna. Nekem mint egyetemistának is ott dobtak mentőövet, hogy néprajzi tárgyakat fotózhattam, közte a saját gyűjtést is, és ezzel adták meg az anyagi alapját a néprajzi gyűjtő munkámnak. Amikor már néhány év múlva, mint „szakmabeliek” találkozhattunk, nem véletlenül abban találtuk meg a közös hangot, hogy „bartóki értelemben vett” képzőművészetet kellene csinálni. Építeni egy meglévő kultúrára (ebben hangsúlyosan a népi kultúrát értettük akkor), minden provincializmus nélkül, egyetemes érvényű műveket létrehozva. Hát, ezen az az alapon kezdődött a mi barátságunk.
Azután az évek egyre jobban összehoztak minket. Egy művésznek aránylag sok ismerőse van. Barátja kevés. A művészbarátság nem mindennapi paterkázásból áll. Persze itt is volt néhány év, amikor majdnem minden héten utaztunk valahova külföldre, kiállítani. Az egy nagyon jó, ígéretes időszak volt a „rendszerváltás” környékén. Akkor rácsodálkozott a „világ”, hogy volt néhány képzőművész, aki nem a könnyebb utat választotta az életeben való érvényesüléshez, hanem következetesen a nagybetűs művészethez próbálta mérni magát. Azután négyünknek lett egy osztrák galériával szerződésünk, ami élt is vagy két évig. Azután a galerista betegsége miatt megszűnt. Majd jött életünk nagy kalandja a Moholy Nagy Iparművészeti Egyetemen. Oda Gergely István rektor hívta Imrét a Művelődéselméleti és Tanárképző Intézet igazgatójának. Néhány fiatalabb kollégát – velem együtt – meg oktatónak. Az eleje ennek a történetnek is csodásan indult. Készültek a programok, kidolgozásra került a kreditrendszer, elkezdődött a szabad tanárválasztás. Egymás után bukkantak elő a tehetséges fiatalok. Azután ott találtuk magunkat egy mondvacsinált probléma közepén – a kézműves- és a tervezőképzés szembeállításával (ami természetesen nem áll szembe, hanem kiegészíti egymást). A lényeg, új rektor. Vissza a megszokott, tespedő nyugalomba. Semmi rizikó. Mi meg megőrizhettük ezt az időszakot az emlékeinkben, és néha örülhettünk a volt növendékek sikerének.
Egy mondatot még megér ez a történet. Gergely Istvánról olvastam nagyon tisztességes írásokat a múlt évben, melyek elemezték a módszerét, programjait. Egyszer csak azt olvasom, hogy ezekkel megelőzte a korát. Na, akkor azonnal hívtam Imrét, és több mint egy órát beszéltünk arról, hogy mi kellene ahhoz, hogy rájöjjenek: Gergely – és vele együtt mi is – a valós világban éltünk, és onnan történt egy hatalmas visszalépés. Melynek nem is annyira szakmai, hanem kicsinyes, gyarló, emberi okai voltak.
Na, az ilyenből jutott Bak Imrének elég akkor is, amikor minden évben bizonyított, hogy amit csinál, az abszolút nemzetközi színvonal. Nagyon örülök, hogy ebben a csodás galériában beszélhetek a Bak-képek között. A Vaszary Galéria 2023-as programja lenyűgöző, az előző éveké is csak dicsérhető. Csak köszönet illet itt mindenkit, aki lehetővé tette, hogy megvalósuljon ez a bemutató, különös hangsúllyal a Veszprém–Balaton Európa Kulturális Fővárosa programra. De ez egy intim tér. Itt a fragmentumok, a kis összefüggések élnek, mint ahogy a kiállításrendezés erre is próbál építeni. De ahogy tegnap Fehér Dávid mondta: ez az életmű a „white cube”-ért kiállt, amit most nem kaphatott meg. Miért? Személyes, gyarló, kicsinyes okok miatt. Egy ekkora kiállítás – egy életmű közel 20 éve – teljesen másként értékelhető múzeumi környezetben. Ennek tükrében még hálásabb vagyok a szervezőknek, a Vaszary Galériának, hogy helyet adott ennek a kiállításnak.
Még két rövid személyes gondolat, történet, ami szorosan kapcsolódik Bak Imréhez, hogy jobban megérthető legyen a művészeti írók elemzése mögött lévő ember is. Még 1987-ben állítottunk ki Amszterdamban, amikor elcsavarogtam a múzeumtól néhány utcára, és egy főleg gyarmati tárgyakat árusító boltban rátaláltam Breuer Marcell első nagy sikerű csőbútor székeinek (Cesca) „remakingjára”, potom pénzért. Zuhogó esőben fordultunk 3-szor a múzeum és a bolt között teljes boldogságban. Nem törődve azzal, hogy bőrig áztunk. Kincset leltünk. Most, hogy utoljára voltunk Imrééknél, a műteremből lejőve, a kabát felvétele közben benéztem a nappali étkezőbe. Természetesen náluk is ott volt a 8 szék az üvegasztal körül. Kell ennél több a boldogsághoz?
A másik gondolat, amit szeretnék megosztani az itt lévőkkel, hogy amióta én ismerem Bak Imrét, szinte azóta ismerem Albert Zsuzsát is. Két autonóm identitás, de nekem ők egyek. Természetesen külön-külön szereppel. Ez a kiállítás sincs, ha ők nem egyek. Az életmű is csorba lenne. Tudom, most nem korszerű nemi szerepekről beszélni. A lehető legrosszabb mondat, hogy: „Minden sikeres férfi mögött ott egy nő”. (Persze ez fordítva is igaz lehet.) Akkor is rossz, de… van benne részigazság, ami ebben az esetben más dimenzióba került. Ők a szó legszorosabb értelmében társak voltak. Amikor egy Bak-képet nézünk – legalább nekünk –, jusson eszünkbe.
Az én szerepem a mai napon az volt, hogy egy kicsit a művek mögött megbúvó embert tudjam bemutatni úgy, ahogy egy vele szoros kapcsolatban álló kollégája látja. Hajdu István, Földényi László, Fehér Dávid, Dieter Honisch és mások tollából kitűnő, értő tanulmányok helyezik el Bak Imre munkáit a képzőművészet világában. Próbáltam ebbe nem belekontárkodni. Csupán megjegyzem, hogy Bak Imre stilárisan elkötelezett volt – van a magyar művészet történetében egy jól körülhatárolható alkotási mód, irányzat, egy konstruktivista hagyomány, amit magáénak vallott. Ez végigkísérte. Ez volt az alap. Erre építkezett. Ebből újult meg minden egyes sorozatánál, ebből épített páratlan életművet.
Mi most kevesebbek vagyunk egy rendkívüli művésszel, egy européerrel, egy világpolgárral, de gazdagabbak vagyunk egy páratlan életművel. Ezzel nekünk, az országunknak kell jól sáfárkodnunk mindannyiunk hasznára. Ez most már kötelességünk. Jó lenne, ha ezt nem csak az itt jelenlevők tudnák.
Köszönöm a felkérést, a lehetőséget, hogy ezen a kivételes eseményen beszélhettem Imréről, megnyithattam a kiállítást.
A magam részéről a kiállítást megnyitottnak tekintem, de mielőtt megnézzük a képeket, hallgassuk meg Fehér Dávid rövid kurátori beszámolóját.
2022. 01. 22. Balatonfüred
Kiállítási koncepció:
KIÁLLÍTÁS | EXHIBITION
A Vaszary Galéria tanácsadói | Advisory board of the Vaszary Gallery: Cserép László, Geskó Judit, Róka Enikő
Kurátor | Curator: Fehér Dávid
Kiállítótéri szövegek | Wall texts: Bak Imre, Fehér Dávid
Ügyvezető igazgató | Director: Schmidtné Kositzky Anett
Projektkoordinátor | Project coordinator: Burza Patrícia Kármen, Schmidtné Kositzky Anett
Múzeumpedagógia | Museum education: Nyitrai Orsolya
Grafikai tervezés | Graphic design: Eln Ferenc
Szöveggondozás | Proofreading: Burza Patrícia Kármen
Fordító | Translation: Patrick Tayler
Kommunikáció | Communication: Bartl Betti, Kis Virág, Martinovics Tibor, Seleris Project Bt.
Installáció | Installation: Cseh Balázs, Kázsmér Máté, Mészáros István
Nyomdai kivitelezés | Printing: Drava-Dekor Kft. – Ajka, Tradeorg Kft. – Balatonfűzfő
Együttműködő partner | Main partner: acb Galéria – Budapest
Külön köszönet | Special thanks to: Albert Zsuzsanna, az acb Galéria csapata I the team of acb Gallery, Fenyvesi Áron, Pados Gábor
KATALÓGUS | CATALOGUE
Szerkesztő | Editor: Fehér Dávid
Olvasószerkesztő | Copy editor: Burza Patrícia Kármen
A katalógus szövegei | Texts: Fehér Dávid, Hans Ulrich Obrist
Fotók | Photography: Albert Zsuzsanna, Biró Dávid, Darabos György, Eln Ferenc,
H&A Pfeifer – Austria, Hegedüs Orsolya, Kollányi Gyula, Slovenska narodna galeria Zvolen, Sulyok Miklós, Tóth Dávid, Váraljai Szandra, Varga-Somogyi Tibor
Grafikai tervezés | Graphic design: Eln Ferenc
Fordítók | Translators: Garnai Gábor (angolról magyarra | From English to Hungarian), Patrick Tayler (magyarról angolra | From Hungarian to English)
Külön köszönet | Special thanks to: Albert Zsuzsanna, az acb Galéria csapata I the team of acb Gallery, Fenyvesi Áron, Pados Gábor