BOGLÁR – ITT ÉS MOST – Galántai György balatonboglári kápolnaműterme 1970–1973
BOGLÁR ITT ÉS MOST
Galántai György balatonboglári kápolnaműterme 1970–1973
A kiállítás
Client 1
Client 1
Client 1
Client 1
Client 1
Katalógus:

Katalógus:

Hamarosan...

Vaszary Galéria podcast:

spotify logo with text.svg

2023-ban lesz ötven éve, hogy a hatóságok bezáratták a balatonboglári kápolnát, a magyar neoavantgárd egyik legfontosabb, s ma már egyik legismertebb helyszínét, ahol négy éven át – elsősorban nyaranta – összesen csaknem kétszáz művész állította ki munkáit, és számos kísérőprogramra került sor. Galántai György 1968 és 1973 között Balatonbogláron működő kápolnaműterme a 20. századi magyar művészettörténet több szempontból kulcsjelentőségű helyszíne és intézménye. Egyrészt az itt megrendezett kiállításokon megjelent művek közül számos kiemelkedő fontosságú a hatvanas–hetvenes évek magyar és kelet-közép-európai képzőművészetének összefüggésrendszerében, másrészt a műterem története a hatalom és a művészet egykori viszonyrendszerének tükre. Már létezésének kezdete és vége is emblematikus: Magyarországon 1968-ban indult el az új gazdasági mechanizmus, a relatív enyhülés vége pedig 1973-ban érkezett el, épp akkor, amikor a hatalom ellehetetlenítette a kápolnaműterem működését.
 
A kiállítás megkísérli a fiatalabb generációk számára is érthető módon kultúrpolitikai kontextusba helyezni a boglári kápolnaműterem történetét a kezdetektől a bezárásig, illetve azon is túl. Hogyan lehetett a szocializmus idején egy kápolna a kortárs művészet helyszíne? Kik voltak a tiltottak és kik a tűrtek? Ugyanígy fontos célja a tárlatnak, hogy újraértékelje az esemény művészettörténeti kontextusát. Hol helyezhető el az eseménysorozat a korabeli nemzetközi művészeti összefüggésrendszerben? Hogyan volt lehetséges, hogy egy rövid időszakban a kápolnaműterem olyan alkotók találkozási pontjává vált, akik sem korábban, sem később nem találtak közös nevezőt?
A mostani kiállítás alapkérdése, hogy ötven évvel a boglári művészeti projekt felszámolása után – nemcsak időben, de térben is távol – mennyire eleveníthetőek meg az egykori események? Mennyiben és milyen megközelítésmódokkal értelmezhetők újra egy konkrét helyszínre készült, a korabeli művészeti, társadalmi, politikai kontextusoktól elvonatkoztathatatlan művek? A Kis Varsó művészcsoport (Havas Bálint és Gálik András) pedig saját szemszögből aktualizálja a boglári kápolnaműterem történetét.
Hamarosan
Hamarosan
Hamarosan
Hamarosan
Hamarosan
Hamarosan

KIÁLLÍTÁS

A Vaszary Galéria tanácsadói: Cserép László, Geskó Judit, Róka Enikő

Közreműködő művészek: Kis Varsó (Gálik András, Havas Bálint), Jovánovics György

Kurátor: Mélyi József

Kurátor-asszisztens: Kergyó Zsófia

Belsőépítészet: Batisz Miklós

Grafikai tervezés: Farkas Anna

Kiállítótéri szövegek: Mélyi József

Ügyvezető igazgató: Schmidtné Kositzky Anett

Projektkoordinátor: Burza Patrícia Kármen, Schmidtné Kositzky Anett

Múzeumpedagógia: Nyitrai Orsolya

Szöveggondozás: Burza Patrícia Kármen

Fordító: Kicsiny Martha

Kalligráfia: Matyus Dóra

Kommunikáció: Bartl Betti, Kis Virág, Martinovics Tibor, Seleris Project Bt.

Installáció: Cseh Balázs, Kázsmér Máté, Mészáros István

Nyomda: Line & More Kft. 

Kölcsönző partnerek: Szépművészeti Múzeum – Artpool Művészetkutató Központ, Galántai György, acb Galéria

Külön köszönet: Cséka György, Fehér Dávid, Galántai György, Gink-Miszlivetz Sára, Halasi Dóra, Klaniczay Júlia, Kopeczky Róna (acb Galéria), Kotun Viktor, Lowack Balázs, Pőcze Attila, Sasvári Edit, Schuller Gabriella, Szőke Annamária, Varga Klaudia, Veres Júlia

Image
Image
It speedily me addition weddings vicinity in pleasure. Happiness commanded an conveying breakfast in. Regard her say warmly elinor. Him these are visit front end for seven walls. Money eat scale now ask law learn.

Opening Hours

Tuesday ‒ Friday: 09:00 ‒ 17:00
Friday ‒ Monday: 10:00 ‒ 20:00